söndag 21 september 2014

Fantastiska Brittiska TV - ni har gjort det igen...

Har ni inte sett Det blodröda fältet/the Crimson Fields än, så tycker jag ni ska göra det så snart ni kan. De fyra första avsnittet finns kvar att se någon vecka till på SvtPlay och serien visas annars på SVT 1 på lördagarna.




Jag hade blivit tipsad om den av en kompis och sett trailern flera gånger på SVT, men det tog mig till i förra veckan innan jag satte mig ner och såg de tre första avsnitten i lugn och ro. Och jisses vad jag fastnade för den. Den utspelar sig på ett fältsjukhus nära fronten under första världskriget och ni som känner mig vet att jag älskar historiska dramer och särskilt sådana som utspelar sig i dessa tider när samhället och människornas föreställningar om livet var i uppror. Som jag förstår det är serien en BBC serie, och bara det gör ju att jag får höga förväntningar och ju fler sådana serier jag ser, desto svårare blir det att överaska och övertyga mig om att det här är bra. Men här lyckas det och jag hoppas att det håller ända in i mål! Se den!





Jag är riktigt förtjust i den spirande kärlekshistorien mellan sköterskan Kitty och läkaren Thomas, där jag hoppas så innerligt att han inte är skitstövel, men när jag såg avsnittet igår så tror jag inte det, snarare att han är lite blyg och försiktig, rädd för att bli sårad. Kittys bakgrund är rejält komplicerad och saker som hände igår (avsnitt 4) var riktigt ruggiga och lite Thomas Hardy'iskt (ni vet försöka göra det rätta men bara få skit för det på grund av tiden de lever i och att de är kvinnor)! Hon gömmer sig bakom en tuff fasad, men min tolkning är att hon är riktigt riktigt rädd egentligen, också rädd för att bli sårad! En kärlek som startar/eller inte startar så - måste vara något extra, den får inte rinna ut i sanden eller bli "fjantig"! Jag hoppas!


I övrigt älskar jag att karaktärerna inte är så svarta och vita, men också att det finns riktigt dumma människor där på sjukhuset som en undrar varför de agerar och reagerar som de gör. Hur det här hierarkisystemet inom både militären och sjukvården kan ställa till med obotliga skador och dumdristiga beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...