lördag 14 november 2015

Vad händer...

La mig till nyheten om skjutningar i Paris och explosioner och att upp till 20 personer dött. Vaknar till terrordåd och blodbad på konsertklubb och troligtvis över 120 döda. Vad är det som händer med denna värld? Vilka är det som avskyr att människor lever och mår bra, som inte tillåter folk att gå ut en fredagskväll för att roa sig efter hektiska arbetsveckor? Jag är orolig för världen och jag är orolig för alla dem som flyr krigsländerna för att komma bort från dessa terrorister, att de nu blir offer i Europa på grund av att terrorism även hittar hit och någon måste ha en syndabock. Det som gör mig rädd är när presidenten i Frankrike säger att "vi måste sätta hårt mot hårt", det som gör mig rädd är när jag får höra om att ett flyktingläger i norra Frankrike satts i brand efter dåden, det som gör mig rädd är när folk ropar "stäng gränserna, släpp inte in dem", det som gör mig rädd är att folk hackar mer på en politikers tweet tagen ur sitt sammanhang, än visar kärlek och solidaritet.

Först och främst får vi inte bli rädda, för det är det de vill, det som är deras mål, att skapa ett skräckvälde. Mer än någonsin måste vi stå enade tillsammans och visa att våld, hat och terrorism aldrig får vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...