söndag 12 april 2015

Går åt rätt håll


Såg de två första avsnitten för vårsäsongen av Outlander nu igår och idag och ÄNTLIGEN börjar det bli riktigt bra. Har tyckt serien varit lite så där, varit lite besviken hur Jamie ser ut och agerar, men kanske har jag sänkt förväntningarna nu, och sedan beror det nog mycket på att Jamie och Claire lärt känna varandra och inte behöver tassa på tå. ÄLSKADE bråket de hade efter att Jamie räddat henne från black Jack, det kändes på riktigt. Men liksom i boken har jag svårt för den här bestraffningsscenen, hur mycket de än försöker kamouflera den, jag är sååååå glad att Claire inte accepterar den och trots att hon förlåter sin unge man, så visar hon att henne går det inte att styra som man vill. Senaste avsnittet slutade förresten riktigt spännande, särskilt när en läst boken och vet vad som väntar, vilka hemligheter som kommer komma fram. Jag älskar också att serien visar på komplexiteten som det här klansystemet hade och hur otroligt auktoritärt det var - att en inte ens kunde lita på sina egna släktingar - hur ärofyllda ens intentioner än var. Sedan sådant där som jag gärna nördar: skillnaden mellan aristokratin och lairderna på klanslotten - om klanerna verkligen var så naiva som de tycks ha varit? Eller varför de agerar och litar så blint på överheten när det är överheten som i slutändan och inte långt efter att denna berättelse börjar, faktiskt i princip utrotar klansystemet i Skottland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...