lördag 5 september 2015

Visa värme

De flesta av mina vänner och bekanta har ett stort och öppet hjärta. Jag värms av det dagar som dessa när mänsklighetens välvilja visas. Jag, liksom många andra skänker det vi kan för att människor ska kunna fly krigen och överleva i ett nytt land. Jag har gått i skolan med många som flydde Balkan-kriget och jobbat med många som flytt regimen i Iran - fantastiska människor jag är så glad att jag fått lära känna och som bara berikat mitt liv. Ibland dyker det upp lite otäcka texter i flödet på sociala medier, men oftast är det antirasister som delar med sig av vad rasister skriver för att vi ska fatta skillnaden på de goda och de onda. 

Det som däremot gör mig ledsen än när människors välvilja ifrågasätts och blir något "fult" pga att det för många krävts de hemska bilderna på döda barn för att de ska se allvaret i det hela. Varför kan vi istället inte se ljuset i det hela att fler fattar istället för att gnälla?! Jag skänker pengar varje månad till människor som inte har det lika bra som oss, jag skänker extra i tider som dessa - jag tänker INTE sitta tyst när någon då skäller på att det måste bli katastrofer innan folk bryr sig, för jag tror inte på det. Jag tror att vi är många som har fadderbarn, många som är månadsgivare till olika föreningar/företag, många som skänker pengar. Att vi nu skänker extra mycket, sluta klaga på det! 

Det andra jag lägger märke till är de som är tysta; de som annars är så aktiva. Detta oroar mig och börjar bekräfta saker jag anat pga vissa artiklar de delat från vissa tveksamma sighter. Det gör mig rädd. För jag vill fortsätta tycka om dem, men tänker inte sitta tyst om detta dyker upp igen. Vill få folk att förstå värdet i källkritik vad gäller vissa artiklar som delas.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...