tisdag 10 mars 2015

Hälsning från sjuksängen

Brukar ju stoltsera med att jag inte blir sjuk, inte nu längre, för nu är jag sjuk och har varit hemma från jobbet igår, idag och kommer vara hemma i morgon. Feber, snuva, hosta, ont i halsen - ja ni, jag har allt. Samtidigt som det känns skönt att få en anledning till varför jag var så himla trött och tung i kropp och huvud förra veckan, så känns det också himlars trist att jag ska bli sjuk nu. Men men, en kan inte bråka med sin kropp för mycket så nu får jag kurera mig själv och hoppas att jag blir piggare igen.

Men det är hemskt tråkigt att vara sjuk. Särskilt när en bor själv och måste klara av allt annat ändå. Som det här att maten tog slut och jag behövde ta mig till affären för att handla upp mig på framförallt drickbart. Prickade in och tog bussen till och från Coop. Men det är ungefär det jag orkar. Energinivån är inte hög.

Nej, annars har jag bara vilat och kikat på film och tv-serier. 5 filmer har jag sett sen i söndags (om en inte räknar Les Miserables som jag försökte se, men tröttnade på). Flera sådana där som jag velat se, men inte hunnit, någon jag var nyfiken på, men absolut inte tänkte betala biopris för att se. Så vilka då...jo
1) The Imiation game - filmen om Alan Turing och knäckandet av Enigma koden under andra världskriget. En film jag hoppades mycket för att den ju har Benedict Cumberbatch i huvudrollen, men den berörde mig inte alls så mycket som jag hade hoppats.

2) The Theory of Everything - filmen om Stephen Hawkings liv och framförallt hans forskning och hur han kämpat och levt med ALS länge (hur det funkar vet jag inte, men sjukdomen för honom stannade av, trots att han förväntades leva i högst 2 år när han fick den). Denna berörde mig mycket mer än ovanstående film, kanske för att filmen var mer rakt på och inte så komplicerad, men också för att Eddie Redmayne var helt fantastisk i sin rolltolkning, jag förstår varför han fick en Oscar för den.

3) Hunger games "Mockingjay part 1" - faktiskt tröttnat på denna berättelse och filmerna har bara blivit sämre och sämre. Denna slutade dock spännande, mer spännande än de andra filmer har gjort, så jag har förhoppningar inför den sista.

4) Fifty Shades of Grey - ja, ni vet att jag inte alls är förtjust i boken, men var ändå nyfiken på filmen för att se hur skådisarna klarade av karaktärerna. För mig blev det dock ännu mer klart nu hur otroligt otäckt Christian Grey är, finns det någon som tycker att han är en attraktiv man?  Å ena sidan säger han åt Anna att inte tycka om honom, men inleder ändå ett förhållande med henne, för att sedan säga åt henne att inte förvänta sig något normalt förhållande, för att sedan ta med henne ut på fantastiska dejter, för att sedan förklara att han är "fucked up" - lägg där till att han är stalker-otäck och rejält svartsjuk. Tycker så jäkla synd om Ana, vad tusan ska hon tro om män?! Vad är det folk gillar med honom? Jag fattar inte...

5) Dracula untold - berättelsen om Vlad Pålspetsaren (oja, det fick vi se flera gånger). En helt ok tolkning ändå, men där Vlad och hans familj var intressanta karaktärer, så var alla biroller och grundintrigen tråkigt outvecklad. Ännu en film som blev intressant när den egentligen slutade (och fick en att undra om det kommer en uppföljare).


Kommer vara hemma i morgon också, så har ni nå mer filmer jag borde passa på att se när jag har chansen, gärna kanske något romantiskt, eller något med magi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...