onsdag 1 juli 2015

Bingsjö

Mitt första besök på spelmansstämman i Bingsjö, och jisses vilken inspirerande miljö. Fantastiskt vackra gårdar i en väl sammanhållen by, här ska jag förlägga en av mina berättelser. Att få höra folkmusik spelas på en sådan plats är verkligen en fröjd. Jag älskade det. Nu var det som sagt första gången jag var dit och jag hade pappa med mig som inte varit där sen 70-talet, så det var svårt att planera dagen. När åker man egentligen dit?! Vi satsade på tidigt, för att få bra parkering och se invigningen. Vet inte om det var rätt så här i efterhand, men jag är glad att vi gjorde så. Fick lyssna på mycket bra musik och duktiga spelmän/kvinnor. Annars var det svårt, tyckte jag, när stämman kom igång på allvar vid sju. De flesta logarna/scenerna var dansgolv, endast på ett ställe spelades det musik för en lyssnade publik - och inte en dansandes. Överallt i sluttningen upp mot gårdarna höll andra musiker som jam inför mycket publik, men det hela blev en sådan röra i mina öron att det var svårt att koncentrera sig. Något var jättebra, annat inte alls min smak, det tredje nest gnissel (fiol kan verkligen gnissla illa ibland). Så vi gav upp. Jag gav upp. Pappa hade nog velat stanna längre, men är så snäll att han följde med mig.

Tänk om jag hade kunnat spela...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...