tisdag 19 augusti 2014

Min födelsedagshelg



Jag fyllde år i torsdags, 34 år, och visste att min moster och hennes man skulle komma och hälsa på. De var i varje fall på roadtrip i norra Sverige för att fira sin 25-åriga bröllopsdag och när de då ändå var så pass "nära", så tänkte de passa på att besöka mig. Vad jag dock inte hade väntat mig (men hoppats på) - så dök även min mamma upp och överraskade. Ledig som hon var och eftersom pappa jobbade eftermiddagshelg (det värsta passet) så passade hon på att flyga upp och hänga med mig hela helgen. =) Facetimeade med syrran och hennes man och med brorsan och hans fru och brorsdottern. Och fick även prata med fina pappa, så min dag kändes riktigt bra i slutändan!
På promenad efter middagen nere i Norra hamnen. Var vansinningt vackert i solnedgången!


 
Kvällen avslutades på Bishops arms där jag drack cider och mamma, moster och morbror alla fick dricka varsin riktigt god öl. Trots att jag själv inte dricker öl (och jag planerar en resa till München =/) så utmanade jag dem att faktiskt våga prova att beställa något de inte hade tagit annars genom att rådfråga bartendern. Som sagt, blev de alla riktigt nöjda och jag hoppas de vågar ta chansen att gå på puben hemma i Dalarna igen. 

Dagen därpå hade jag tagit semester så jag skulle kunna ut på lite äventyr. Kyrkstan hade vi planerat redan innan, men jag hade också tagit upp Storforsen som ett förslag, eftersom alla på jobbet tipsat om denna plats. Så vi åkte faktiskt dit och det ångrar vi verkligen inte. Trots att vattnet var rekordlågt i Piteälven, så fanns det nog med vatten i forsen för att göra det till en mäktig upplevels! Storforsen ska vara Europas största oreglerade fors.
Mamma, moster och morbror på en utsiktsplats bredvid forsen!

På vägen tillbaka fick vi också lyckan att se några renar. De har stora horn nu. 

På vägen hem åkte vi i varje fall förbi Kyrkstan och var in i kyrkan en sväng, samt gick en liten runda bland stugorna! Det var verkligen riktigt fint väder, men började bli lite småkallt också. Jag älskar det!
Mitt i kyrkstan!

Delar av kyrkstan med Gamlestads kyrka/Västerluleå kyrka i bakgrunden!

Moster och morbror åkte hem tidigt på lördagen, men mamma skulle vara kvar hela helgen. Så på lördagen tog vi en runda på stan. Shoppade lite, hyrde film och passade på att lyssna på Jonas Sjöstedt som var på besök i Luleå. Jag vet faktiskt inte om jag någonsin har lyssnat på en partiledares tal någon gång, men tyckte det var lite småintressant. Nu är inte Vänsterpartiet kanske så överraskande, men det var ändå spännande att få lyssna. Det jag mest funderade över i efterhand är om det stämmer att Socialdemokraterna kan tänka sig att regera med Folkpartiet? Det gjorde mig lite rädd för att rösta på dem! Någon som vet hur det ligger till med detta?
Jonas Sjöstedt in action!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...