måndag 6 oktober 2014

Bokserier - bra eller inte?!

Som många andra så gillar jag idén med att en berättelse kan hålla på i flera böcker, men i praktiken så har jag många gånger svårt att läsa dem. Och det är av flera olika anledningar. Många YA (young adult) bokserier har inte stoffet för att skapa en bokserie på allt ifrån 3 böcker upp till...tja, finns det ett stopp?! En annan anledning är att jag tröttnar på karaktärerna, något som nästan är en regel om böckerna är skrivna i första person, eller om karaktärerna är oerhört platta och outvecklade.

På grund av att jag läst flera av dessa serier, och startat ett otal andra, så har mina krav blivit rätt så höga med tiden. Så här när jag tittar i backspegeln så kan jag egentligen bara hitta tre serier där jag verkligen tyckt om alla (i detta fall) tre böckerna jag läst och blivit överaskad för att de vågat utmana normer. Alla tre de här serierna har en sak gemensamt; och det är riktigt starka kvinnoroller där jag inte tvivlar på att de gör saker för sig själva OCH för andra, utan att för den delen tappa det starka och unika i dem själva. Jag är inte alls förtjust i böcker där kvinnor - trots en egen vilja och ett mål - känner sig nödgade att finna stöd och hjälp av män för att i slutändan falla i deras armar. Det var mycket det som var orsaken till att jag störde mig på stora delar av Divergent-seriens andra bok Insurgent. Hela den boken blev ett enda stor gnällkalas där en man försökte kuva en stark och idérik kvinna (dessutom missade jag hur de kunde bli så kära så fort, vilket i sig blev ett stort problem i boken för mig).

Så jag skulle vilja tipsa om de här 3 bokserierna som jag läst och som jag verkligen tyckt om. Ni har säkert läst någon av dem, för de är kända för att vara bra också!


Den första trilogin jag vill tipsa om är fantastiska Engelsfors-trilogin, skrivna av svenska författarna Sara Bergmark-Elfgren och Mats Strandberg. Förutom Harry Potter-serien, så är detta de enda böcker som jag har läst om och kan tänka mig att läsa om igen. Alla i ett svep. Så otroligt genomarbetade böcker, med en röd tråd som går från första till sista sidan, karaktärer som du vill veta mer om och du vet att författarna vet mer än de berättar om dem. Sådant är en styrka, när det inte känns som om ett ord är onödigt.


Den andra bokserien jag vill tipsa om är skriven av Libba Bray, jag har ingen aning om den kallas någonting, men handlar om drygt 17-åriga Gemma som efter sin mors död börjar på en internatskola där "mystiska" saker börja hända. Boken utspelar sig under sent 1800-tal i England och utifrån hur framsidorna på böckerna ser ut, så skulle en kunna tro att de är actionlösa och väldig puttinuttiga, något som inte kunde vara längre från sanningen. Nu är det ett tag sedan jag läste ut den sista, men jag minns framförallt den rätt ruggiga stämningen som böckerna delvis förmedlar, det är mycket mörka vråer, delar av byggnader en inte ska gå in i, skuggor i gränder, syner. Det är en bok som utmanar normer, framförallt kvinnors roller på den här tiden, men också faktiskt det heteronormativa. Riktigt bra är den här serien i varje fall!


Den sista trilogin jag vill tipsa om är den som jag faktiskt inte riktigt läst klart ännu, men som jag ändå vet kommer platsa i denna trio av favoriter. Och det är Kristin Cashores De Utvalda-böcker. Jag hittade bara en bild på de engelska titlarna, jag har läst/läser dem på svenska, men framsidorna är likadana. Det här är verkligen en berättelse om oerhört starka och självständiga kvinnor, men som för den delen inte blir vare sig egoistiska eller klyschiga. Böckerna hör ihop, men det är 3 i princip självständiga historier om 3 kvinnor med helt olika förutsättningar i livet. Jag gillade den första om Katsa jättemycket, den andra om Flamma var riktigt bra, men inte lika bra som den första, den tredje handlar om Bitterblue och så här med drygt 200 sidor kvar i den, så är det den här boken jag tycker om bäst - hoppas verkligen verkligen verkligen att slutet blir bra!!! Särskilt eftersom jag redan nu utnämner den till en favorit! De här måste ni läsa om ni som mig tycker det är befriande att läsa om kvinnor som inte kompromissar, som ställer krav, ifrågasätter, inte nöjer sig med att andra berättar "sanningen" för dem, utan vill ta reda på den själva...svårt att förklara, men jag älskar var och en av dessa kvinnor för deras integritet, att vara starka, men för den sakens skull inte själviska!


Vad har ni för favoritbokserier och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...