onsdag 15 oktober 2014

Vinterfavoriter... =)

Nu när USA är bokat, julresan fixad och beslutet om att skjuta på München taget, så ska jag så snart nästa lön dyker upp börja planera för Konståknings EM i januari och Skid VM i februari. Två så stora (för mig) evanemang samma år i Sverige och jag är himlen.

Tycker det är urhäftigt att Skid VM går i min fina hemstad igen, jag minns ju faktiskt senaste det var VM där (1993) och vet inte hur många gånger jag har varit på världscuptävlingar efter det. ÄLSKAR längdskidor och flera av de idag aktiva längdskidåkarna är några av de personer som jag skulle bli absolut mest starstrucked av om jag fick träffa.
Charlotte Kalla i världscupavslutningen på Lugnet för ett par år sedan!
 
Emil Jönsson och Daniel Richardsson på jakt efter Petter Northug (på den tiden han fortfarande var bäst). Nu är det väl snarare dessa två herrar vi hoppas stort på i flera discipliner!!!

Biljetter tycks finnas kvar till alla tävlingsdagar och jag funderar på att sikta in mig på den sista tävlingshelgen - stafetterna och långloppen (30 km och 50 km); är det någon som vill följa med??? Kan ju troligtvis erbjuda boende (ska bara fråga mamma och pappa först) om någon långväga ifrån vill följa med! Hör gärna av er i så fall på ett vis eller annat!!!

Konståknings EM går i Stockholm i slutet av januari och jag har redan biljetter till kortprogrammen i Isdans och herrarnas singelåkning. Jag ska köpa biljetter till finalerna också. Så klart jag ska, vad är det för mening annars liksom... =) 2008 gick Konståknings VM i Göteborg när jag bodde där och jag såg då Isdanstävlingarna. Det var så himla häftigt att få se de här stjärnorna som jag hade följt så länge på TV i verkliga livet, samt en hel del nya förmågor som sedan i efterhand blivit fantastiska, så jag sa det redan då att kommer internationella tävlingar tillbaka till Sverige så ska jag absolut gå, och även passa på att se herrarna.
Vid den tiden bästa franska paret Isabel Delobel och Olivier Schönfelder. Vann också VM då för...


Mitt första möte med Tessa Virtue och Scott Moir (Kanada) - de kom tvåa i VM ifrån i princip ingenstans, var ju bara kring 18 år har jag för mig!!! Fantastiskt duktiga då!
Älskade favoritparet John och Sinead Kerr från Storbritannien, ja, Skottland förstås om ni kikar på kilten (nu är det dock några år sedan de slutade! . ÄLSKAR fortfarande detta program!


Det som kan bli roligt med EM är att jag i dagsläget har riktigt dålig koll på isdansparen. De senare åren har det blivit svårare och svårare att hitta på konståkningstävlingar på TV, synd nog, minst en tävling varje år har jag fått se, men vilka par det är som gäller nu har jag ingen aning om. Fått för mig dock att det kan vara ett Spanskt par som är intressant. Jag är med andra ord öppen för nya favoriter =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...