måndag 11 maj 2015

Rivningshotat i Luleå

Har blivit inblandad i flera ärenden nu med rivningshotade hus, plus att min grundanställning ju handlar om att dokumentera hus i Kiruna som just ska rivas. På de andra jobb jag haft så har jag aldrig jobbat så mycket mot kommuner och PBL som jag gör här, men det är otroligt roligt, om än deprimerande. Jag antar att jag fortfarande har som mål att få bli kommunantikvarie en dag. 

Här idag fick jag kasta iväg ett yttrande rörande Svartöstaden, hektiskt som attan och jättekänsligt. Vi kan som museum yttra oss om kulturvärden, men detta handlar också om sociala värden, säkerhet och miljö/hälsa. Svartöstaden är inte idealiskt att bo i pga av närheten till tunga industrier, men Svartöstaden är så otroligt speciellt pga av just industrierna och att stadsdelen byggdes upp som kåkstad: en av de mest välbevarade som finns kvar i Sverige idag. 

Husen vi tittar på nu, som är rivningshotade är...
...det gråa hyreshuset till höger...
...den här fina gården som kallas Ängesbygården (byggd 1899)...
...samt dessa hyreshus. 

Men det är inte bara de direkt rivningshotade husen som är i dåligt skick. Blir så ledsen av att se sådant här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...