fredag 2 maj 2014

En sista promenad innan resan

Har bott på så många platta platser i mitt liv och framförallt när jag joggade så var det tråkigt! En vill ju ha lite utmaning när en ska ut och träna! I krokarna där jag vuxit upp - Hosjö utanför Falun - så finns det massvis med härliga backar och även i övrigt så är promenadvariationerna underbart inspirerande! Så jag brukar i vanliga fall passa på att gå ut och gå så mycket som möjligt när jag är hemma här, men denna vända har det inte blivit mycket trots att jag egentligen behövt det. Men men, idag tog jag mig ut på en 6,5 km lång promenad!
Uppför branta backen upp på backberget som uppvärmning.

Så här ser det ut åt andra hållet, fin fin utsikt mellan träden!

Svängde in på eljusspåret, lugnt och skönt. Ena stunden haglade det, i nästa sken solen.


Har gått förbi detta huset ett par gånger nu och blir lite mörkrädd när jag ser vad de gör med det. Helt för att en kan renovera gamla hus, men att sätta dit element som inte hör dit - det kan jag inte tycka är ok. Som den dörren???!!! Och de fönstrena???!!! Tänk på det om ni renoverar ett hus, dörrar och fönster ska passa till hustypen; det kanske inte blir den dörr du tycker är finast då, men huset kommer bli finare.

Detta är ett av mina favorithus på rundturen. Ner mot sandlandet. Det är också en sak ni kan tänka på - om ni ska bygga nytt, bygg då inte en pastisch av ett gammalt hus - för då kan ni lika gärna köpa ett gammalt hus, utan bygg ett hus som ser nytt ut.
Runn!
Hosjön!

Börjar få resfeber nu. Känner det. Det här äventyret jag snart ger mig in på. I morgon vid den här tiden är jag (om allt går bra) i Luleå! Svindlande tanke! Bäst att packa klart...tåget går om drygt 9 timmar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...