onsdag 1 oktober 2014

Om böcker och läsning dagen till ära!

För tillfället har jag ingen läslust alls, eller jo, det har jag, jag VILL kunna läsa, men har varken ro eller tid att ta mig an det. Försöker gång på gång plocka upp någon av de böcker jag har på mitt sängbord, men orkar bara läsa en sida eller två. Det gör mig lite ledsen...så pass att jag tror att jag måste beställa en viss bok för att se om den kan locka mig tillbaka till läsglädjen (hade annars tänkt köpa den i Amerika när jag åker dit över jul).

Tror jag ska försöka göra en lista i veckan med olika teman, kan kanske vara en lite skoj utmaning, eller vad tror ni?

Den här listan lånade jag från http://tinaelisabeth.blogg.se/ som jag hittade genom bloggtipsen på Bookworms unite på facebook. Ett tips om ni vill nörda böcker någonstans. Jag känner mig ibland lite gammal där, men samtidigt så läser jag så mycket varierade böcker att jag struntar i det. Kul att få tips, kul att fascineras över att så många när de tipsar om sina favoritböcker i olika frågor, ofta nämner böcker som jag inte alls tycker om, eller tvärtom avskyr böcker som jag älskar.



Detta är vecka 40's lista som handlar om böcker!

Senast köpta inbundna bok: Köpte United States of cakes - Roy Fares bok helgen som var. Ingen skönlitterär bok dock, vilket jag väl egentligen borde svara på denna fråga.

Senast köpta pocketbok: Två böcker på Coop som sålde pocketböcker för 10 kr styck (vem kan låta bli då?!). Den ena var Mitt Perfekta liv av Magdalena Graaf och den andra Ett tunt blått streck - Jenny Leeb. Två böcker jag nog inte skulle köpt i något annat fall, men försöker ju som sagt hitta något lättläst i dagsläget för att komma tillbaka till läsningen, lyckades så där.

Favoritgenre: Romantik/romance, men gärna i kombination med spänning, fantasy, eller att huvudrollsinnehavarna har fler mål och utmaningar med livet än att "bara" hitta kärlek. Rena, ytliga kärlekshistorier är inte min cup of tea, inte heller berättelser som utspelar sig i en miljö som jag inte alls kan relatera till.

Ultimata längden på en bok: 300-350 sidor

Favoritbokhandel: Barnes & Nobles eller liknande stora bokhandlar i USA.

Favoritbibliotek: Måste ju vara Kvinnobiblioteket här på Björkskatan i Luleå. Där har hittills alla böcker jag velat läsa funnits.

Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen eller den fantastiska soffan jag lånar av min bror.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): utan tvekan på tåget. Saknar att jag inte åker så mycket tåg längre, men snart ska jag resa hem till mor och far, så då finns chansen.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Vet faktiskt inte riktigt vad som räknas till inbundet längre. Köper ju alltid Colleen Hoovers böcker i den utgåva som finns, vilket alltid är storpocket, men ibland med tjockare (fast fortfarande mjuka) pärmar. Anna Gavalda är en annan författare som jag brukar köpa böcker av direkt, så där har det blivit flera inbundna, men nu var det länge sedan jag hörde något från henne. Borde faktiskt kika upp det...

Bästa lässnackset: Godis

Bästa läsdrycken: Vatten eller kaffe

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad, eller alltså vardagens ljud.

När på dygnet läser du helst? På förmiddagen, då jag är piggast och mest medveten.

Bästa bakfylleläsningen: aldrig tänkt på att jag skulle läsa något särskilt då, sen är jag vääääldigt sällan/aldrig bakfull.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Åker buss till jobbet och då kan jag inte läsa.

En bok du ska läsa om: Känner sällan lust att läsa om böcker, men ibland är det enda sättet att hitta tillbaka till läsglädjen och då blir det oftast en Marian Keyes bok, någon det var länge sedan jag läste just då, eller ibland när jag läst en mindre bra romantisk bok om ett visst tema och vet att Marian skrivit en bättre bok om det.

Boken/böckerna du läser nu: Ja ni, det ligger en bunt böcker på mitt sängbord just nu. Röd måne av Elisabet Nemert, sista delen i Kristin Cashores triologi om de utvalda - Hemligheternas rike, Allegient av Veronica Roth - också tredje boken i triologi, men en bokserie som inte alls hållit hela vägen, har jättesvårt att ta mig igenom denna bok, sen så har jag börjat läsa den där boken jag köpte på Coop som hette Ett tunnt blå streck...

Nästa bok på tur: Oj, finns alltid massvis med böcker jag vill läsa, men den nästa på tur är nog alldeles säkerligen någon av de böcker jag fick av brorsans familj i födelsedagspresent, antingen Ocean at the of the lane - Neil Gaiman eller Article 5 - Kristen Simmons.

Författare du helst läser på originalspråk: Eftersom jag bara kan Svenska och Engelska så blir det ju författare som skriver på dessa språk. Jag är inte så kinkig med översättningar ska jag säga, men börjar jag läsa en bokserie på Engelska (som jag gjorde med Divergent-serien), så vill jag ju läsa klart den på Engelska. Men De Utvalda till exempel, har jag läst på svenska från början och tycker det funkar jättebra.

En bok du inte har läst klart: Slända i Bärnsten - Diana Gabaldon. Började läsa den andra boken i Outlander-serien, men har inte kommit längre än kanske 150 sidor i den och orkar inte. Kan nog ärligt säga att jag ALDRIG kommer läsa klart denna eller ens börja med resterande böcker i serien. Inte att jag inte tycker om berättelsen, men böckerna är förtusan nästan 1000 sidor långa och det finns såååå måååånga av dem. Det jag däremot kommer göra är forsätta titta på tv-serien och kanske kanske, att jag ev. någon gång i framtiden lyssnar på böckerna i ljudform.

En författare du beundrar:  Det finns en bunt författare jag beundrar, men på olika vis. J.K Rowling på grund av hennes fantasi (alltså Harry Potter världen, fantastisk), Anna Gavalda och Denise Mina - p.g.a hur de skriver, använder språket, får en att känna det de skriver om i magen, att de inte använder några onödiga ord, Colleen Hoover och Jenny Jägerfelt - som jobbar som enormt bra med känslor och gestaltning.

Den bästa boken du har läst det här året: Oj, svår fråga. Kikar tillbaka på vad jag satt för betyg på Boktipset och inser att ingen hittills i år fått högsta betyg, men en stor bunt har fått 4 stjärnor: Divergent, Hål i Huvudet, Särskild, Slammed, Maybe Someday, Mad about the boy, Små solfåglar långt borta, Om jag stannar, När jag lät dig gå, De utvalda - tankeläsaren (Ni får googla eller fråga om någon av dessa lät intressant så får ni författaren). Så här i efterhand så måste jag nog ändå säga att min bästa läsupplevelse av dessa i år ändå varit Maybe Someday skriven av Colleen Hoover; detta på grund av en rätt så finurlig liten detalj som förstärke upplevelsen av boken rejält! Boken har nämligen ett soundtrack! Recenserade boken här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...