tisdag 7 juli 2015

Lite tv-serie tips!

Sommar och folk brukar säga att kvalitén på tv-programmen går ner - men stämmer det?! Jag hör till de där som inte är särskilt förtjust i dussindeckarna som går varje kväll (puh), men även jag har hittat riktiga pärlor i tv-tablåerna denna semester hittills. 
Först och främst MÅSTE jag tipsa om underbara Our Girl som går på SVT 1 på måndagar kl 21:00. Handlar om 18-åriga Molly som tar steget och lämnar betongförorten och ett utstakat liv - hon är livrädd för - för att gå med i den Brittiska armen. Där blir hon skickad till Afghanistan. Serien handlar absolut mest om Mollys personliga resa, men mot en bakgrund av samhället som är Afghanistan efter ockupationen, när FN-arméerna finns för att hjälpa lokalbefolkningen att hitta sin egen väg - något som inte är så enkelt, framförallt inte för kvinnor/flickor som förtrycks av gamla seder och kulturer. Till glädje för mig så finns det även en möjlig kärlekshistoria mellan Molly och hennes närmaste överordnande - kapten James. I like it. 
En annan serie som jag följt är den norska serien Frikänd, som kretsat kring Aksel och om han mördade sin flickvän för 20 år sedan eller ej?! Något han tekniskt sett är frikänd för, men ingen mördare har ju hittats och flickvännens mamma (spelad av Lena Endre) är helt säker på att Aksel gjort det. Sista avsnittet sändes i söndags och var riktigt bra. I övrigt har serien varit otroligt lågmäld för att vara en kriminalhistoria. Men jag har gillat den och blev faktiskt överraskad av slutet. 
Den tredje serien jag börjat titta på är Indian summers (på SVT lördagar kl 21:00) som utspelar sig i norra Indien på 1930(?)-talet när ff Storbritannien styrde landet. Men det är också tiden när Indierna börjar säga ifrån och kräva eget bestämmande. Huvudpersonerna är många och efter första och andra avsnittet tyckte jag den verkade riktigt bra, dock var det senaste avsnittet lite trist, så jag hoppas det händer lite snart, för vill verkligen tycka bra om denna serie. 

Ifall ni vill se något bra! :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...