måndag 14 juli 2014

Åter i Kiruna och älskade Tyskland!

I fotbolls VM tider är jag den största fotbollsälskaren! Jag försöker njuta så mycket jag kan av att se fotboll av högsta klass, älskar skrällagen, men framförallt älskar jag anfallsglad fotboll och när den är som bäst så spelas den av ett vitklätt landslag som heter Tyskland! För första gången inför ett VM/EM så bestämde jag mig långt före att denna gång ska jag "bara" hålla på ett lag och det laget är Tyskland (höll det nästan, men kunde ju inte låta bli att inte också hålla på USA där ju delar av mitt hjärta bor)!

Låt mig förklara varför!  

Bakåt sett har jag, förutom Sverige, alltid hållt på England i stora fotbollssammanhang! Hör så klart ihop med att jag gillat engelsk ligafotboll väldigt mycket! Men VM 2006 hände något! Från nästan ingenstans (men ändå alla vet ju vilka de är) så upptäckte jag att jag älskade Tysklands landslag! När Jurgen Klinsman och Joaquim Löw tränade Tyskland så gick allt ut på att spela offensivt och göra så mycket mål de kunde, låt gå att de släppte in massor också, huvudsaken att de gjorde fler mål och vann! Och allt eftersom mästerskapen kom efter detta, även när Jogi själv tog över landslaget, så fortsatte detta; Tyskland kämpade fortsatt framåt trots att de kunde leda med många mål (jag kommer till undantaget snart), och nu började även försvaret förbättras! Det har liksom känts redan från innan starten av detta världsmästerskap i Brasilien att Tyskland är inte att leka med; är det i år de ska ta sin fjärde titel?!

Men minns ni den där kvalmatchen till VM när Tyskland ledde med 4-0 mot ett blågult lag på stadion i Berlin? Kommer ni ihåg vad som hände? Jo, Tyskland slappnade av för tidigt och slutade spela sitt spel! Fina Sverige plockade upp 4-0 underläge till 4-4, och jag tror att Tyskland fick sig en riktigt läxa där, att tro inte ni kan slappna av innan slutsignalen är blåst! 

Så som sagt, i år valde jag aktivt bort England redan innan VM startade! Jag skulle stötta Tyskland helhjärtat! Och vilket bra val jag gjorde! Grät nästan igår när slutsignalen ljöd och Tyskland fick titulera sig världsmästare i fotboll! 

Favoriterna i laget har varit många, men framförallt Philip Lahm, Thomas Müller (kaxig av den rätta sorten) och så förstås iskalla målisen Manuel Neuer!

Vet ni förresten vad de tre spelarna har gemensamt, plus en hel del andra tyska spelare - de spelar i Bayern München! Så nu har jag fått för mig att jag ska bli Bayern München supporter! 😉


Är annars tillbaka i ett varmt Kiruna! Inte fått så mycket gjort idag, men det kommer jag få! Sista veckan i denna omgång jag är här! Känns bra ändå! Gillar Kiruna jättemycket, så fastän jag inte skulle vilja bo här, så spenderar jag gärna tid här! 

Hur är eran dag?!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...