fredag 25 juli 2014

Världsarv och nationalparker

Hade min första på riktigt "ut i fält" rådgivning idag; ett kul ärende som rörde färgsättning av ett hus. Det mesta arbetet var utfört redan, så jag var mest dit för att titta läget och höra hur det gick, om de hade några frågor! Platsen denna byggnad ligger på är speciell nämligen och för de byggnader som finns i detta område krävs ALLTID bygglov för att få göra något. Jag var nämligen i kyrkbyn/kyrkstan i Gammelstad - med andra ord ett världsarv!



 
 
Det är himlars fint där i kyrkstan. Ännu en sådan där plats som jag sett massvis med bilder ifrån, men som en absolut inte kommer förstå om en inte har besökt. Gata upp och gata ner av dessa små fina kyrkstugor. Jag kan inte mycket om detta område än, men tror jag läste någonstans att det ska finnas över 400 kyrkstugor och att det är den största samlingen i Sverige av dem som finns kvar.
 
 
Kyrkan, Nederluleå kyrka, är ifrån 1400-talet och påminner delvis till utseendet om Torsångs kyrka som jag tror är ungefär samtida. Men däremot är denna mycket större.
 

 
 

Passade på att ta en liten runda i området och gick även in i kyrkan när jag hade chansen. Bortskämd som jag är med fina kyrkor, så är det alltid skoj att gå in i dem, plus att jag tycker det är så fridfullt skönt i kyrkor, och i dagsläget svalt. 



Plockade upp en världsarvsbroschyr där och hittade den där listan på Sveriges världsarv. Tyckte det kunde vara lite kul att pricka för vilka jag varit på och samtidigt se vilka jag har kvar att besöka. Av 15 stycken hade jag besökt 6 (Drottningholm (i varje fall trädgårdarna och slottsteatern), Höga Kusten, Falun och kopparbergslagen (såklart, har ju guidat i besöksgruvan), Grimeton (under BA utbildningen), Hälsingegårdarna (med mamma för någon sommar sedan, kan ff vara den vackraste miljön jag någonsin varit i) och så förstås Gammelstads kyrkstad nu då. Men ska sätta det som mål att jag vill besöka alla - det kan inte vara så svårt för det är fantastiskt intressanta platser - Visby och Birka lockar mest, men också Laponia, och jag borde verkligen passa på nu när jag bor här uppe och bor så nära!

Vilka världsarv har ni besökt i Sverige och i världen och vilka vill ni besöka?
 
När jag googlar på en sak så är det väldigt lätt att leta sig iväg till andra sidor och andra ämnen. Detta var anledningen till varför jag hamnade på en sida med Sveriges nationalparker presenterade. Tryck in på nationalparkerna och kika bilderna, de är fantastiska!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...