fredag 5 september 2014

Hur förstår du historia?


Jag är historienörd, trots att det är ett stort begrepp och jag kan egentligen inte kalla mig nördigt insatt i särskilt många delar av historien och alla dess vinklar, men jag tycker fortfarande det är riktigt kul och är framförallt medveten om att ställa sig kritisk till mycket som en hör och läser - som sagt "historien är ju oftast skriven av segrarna".

Men en sak som jag börjat störa mig rejält på ifråga om prat om historia i sociala medier, i tabloider och andra ställen där "sensation" är viktigt är att historien oftast beskrivs som så "svart och vit" - att det "bara" finns de onda och de goda!

Låt oss till exempel ta Sverige påstådda neutralitet under Andra världskriget som ständigt ifrågasätts med att "öh, nazisterna åkte ju tåg genom Sverige" och "vi hade ju ett rasbiologiskt institut". Det antas ofta i dessa påståenden att hela Sverige stöttade nazisterna och det glöms oftast bort att sådant här ofta handlar om en mycket liten grupp specialinsatta människor. Jag kan inte tänka mig att det var särskilt trevligt att bo i Sverige under Andra världskriget, tänk er den rädslan att befinna sig i ett land omringat av länder som var belägrade och inte veta från den ena dagen till den andra om vi också skulle bli det! Alla de människor från Norge, Finland och Danmark (ja även Polen och Tyskland) som tog sig över gränsen (och vatten) till Sverige som flyktingar. Hur "vanliga" människor tog hand om dem och inkvarterade krigsbarn. Hur det var ransonering på det mesta, hur nyheterna om de hemskheter som hände i kriget nådde varje människa genom tidningar och radio. Vad jag vill säga är att Sverige gjorde moraliskt ifrågasättande saker, men även mycket bra. Hur människor agerar i rädsla är oftast inte rationellt, och om det är något vi kan skriva under på så är det under krig så är vi alla rädda!

En sak som hör ihop med detta och som jag också tycker är viktig att påpeka är att vi måste förstå att vi inte alltid kan tolka folks agerande i historien genom hur vi ser på världen och samhället idag!

Jag tänker ofta på Benedict Cumberbatch roll i 12 Years a Slave, hur han kände att det han som gjorde slavägare inte var rätt, men inte gjorde något för att ändra sig heller för att det inte fanns några alternativ i den tidens samhälle om en ville hålla kvar sin status (skandaler skulle ju en hålla sig från annars kunde en vara märkt för livet). Jag menar inte att vi ska förlåta det elände som hänt genom världshistorien – vi kan ju bara se på Engelsmännens förtryck av hur många olika länder som helst, utan jag vill bara att vi sträcker oss till att tänka ett steg längre när vi hör sådana här berättelser. Vad fanns det för alternativ? Hur många genuint modiga människor känner du som skulle våga sätta sig upp mot överheten och riskera att dö? Vart ifrån fick folk sina nyheter? Vem litade de på?

En tanke bara...våga tänka kritiskt!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...