onsdag 17 december 2014

Lucka 17; En bild från i höstas som ger dig höstfeeling


Jag håller med Emily Dahl som är initiativtagare till denna julkalenderutmaning med temat "Året som gått", det kändes som om hösten försvann så attans fort i år. Några riktigt fina höstbilder som jag alltid brukar ta fanns inte i år. Kanske beror det på att hösten kom så tidigt i norr och i norr finns inte särskilt mycket lövträd som färgar världen. Jag bodde i Skåne för 2 höstar sedan och körde då igenom helt makalöst vackra bokskogar, förra hösten bodde jag i Skaraborg och kan fortfarande idag minnas den där dagen när jag var på jakt efter ensligt belägna kyrkor mellan Tidaholm och Falköping, hur jag fick lov att stanna för att kunna ta in dess fantastiska höstlandskap. För jag älskar hösten, älskar att få dra på mig långärmat igen, krypa ihop i soffan och läsa en bra bok, eller ta långa inspirerande promenader!

I oktober passade jag ändå på att åka hem till Dalarna en långhelg och lyckades då ta ett par höstbilder i varje fall. Denna är från en av mina dagliga promenader, vyn ner mot Hosjön, sjön som mamma och pappa bor precis bredvid. De bor i ett stort bostadsområde som byggdes på 1970-talet, men som byggdes på gamla marker som hörde till en bergsmansgård. Just bergsmansgårdar finns det MASSOR av kring den här lilla sjön. Till höger på denna bild ser ni taket på en och till vänster i bild på andra sidan sjön anar ni ett vitt hus som är bergsmansgården Lilla Främsbacka. Det finns minst 2 stycken till gårdar runt sjön, varav en är den väldigt misskötta, men otroligt fina 1700-tals gården Rottneby herrgård. Som bebyggelseantikvarie är det hjärtskärande att se hur så stora världen bara struntas i och hur den förfaller mer och mer för varje år som går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...