måndag 8 december 2014

Lucka 8; En bild från i år som bäst beskriver din vardag

Så där, tillbaka efter en mysig yogahelg i Kiruna och dags för en ny vecka i julkalenderutmaningen. Detta är lucka 8 i Emily Dahl's "Året som gått" julkalender.



Lucka 8; En bild från i år som bäst beskriver din vardag
 
Min vardag i år har präglats mycket av min flytt till Norrbotten och mitt nya jobbuppdrag som är att dokumentera byggnader i Kiruna som är planerade att rivas, men som vi fortfarande hoppas att någon ska vilja flytta. I år har detta inneburit att vi dokumenterat byggnader vid den gamla järnvägsstationen - det vill säga Järnvägshotellet, Godsmagasinet och ett boställshus (ett gammalt bostadshus för tjänstemännen inom SJ). Jag spenderade därför stora delar av denna fina sommar i denna vackra stad som jag kommit att tycka om nå otroligt. Jag hävdar att ingen kan förstå hur otroligt vacker denna stad är om en inte har varit där, för hur kan jag förklara eller visa hur inspirerande det är när himlen är klar och fjällen syns i bakgrunden?! På grund av mitt jobb, men också för att en av mina bästa vänner är kommunantikvarie i Kiruna, så har också frågan om stadsomvandlingen i Kiruna kommit att bli en stor del av mitt liv, så fastän jag har mitt kontor i Luleå, så lever jag Kiruna nästan varje dag. Kan en ens flytta en stad och har den här stadsomvandlingen ens rätt att kallas flytt eftersom det mesta i nuvarande Kiruna kommer att rivas och en ny stad byggas upp på en helt annan plats? Och har den då egentligen rätt att kallas Kiruna?
 
Så dagens bild är en bild från nuvarande Kiruna, från Loussavaara med vyn mot Kirunaavaara (berget till höger) med stan utbredd framför sig. Kirunavaara är alltså berget där nuvarande LKAB gruvan i Kiruna ligger och anledningen till varför staden måste flytta. Tänkte att den här bilden kan förklara lite varför, hur nära stan gruvan ligger. Mitt i bilden ungefär syns Kiruna Stadhus, går allt som det ska så kan det komma att bli nästa dokumentationsprojekt, för även denna byggnad planeras att rivas(snyft)!



2 kommentarer:

  1. Åh så spännande att få se nya platser och på något sätt ta sig till dem så de blir en del av en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, jag har verkligen drömjobbet för detta! Har bott i Skåne och Västergötland innan och också jobbat på länsmuseum, sett så otroligt vackra platser i detta land att jag tror att jag en dag ska bli mättad, men nej, det går nog inte!

      Radera

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...