onsdag 6 augusti 2014

Lite otur i turen att upptäcka något nytt...

Ett perfekt sätt att upptäcka ny musik är att leta reda på den där låten du hörde i en film eller tv-serie och som fick dig att verkligen tänka till på att det där var en bra låt. Inte nödvändigtvis att filmen måste vara bra, men lägger du märke till en låt i en film/serie så är det troligtvis en av tre anledningar till varför:

1) Du kände igen låten och/eller artisten innan!

2) Du har helt tappat fokus i filmen och helt plötsligt spelas en riktigt bra låt som får dig att plötsligt bli smått intresserad igen!

3) En låt spelas som så helt matchar scenen att allting förstärks och blir till rysningar/magi som gör att du kan gå och tänka på den här låten OCH berättelsen i timmar efteråt (om du har tur)!


Så tänker jag i varje fall...


Faktiskt skedde det inte riktigt så när jag upptäckte den grupp som jag nu ska tipsa om, men ändå nästan. För jag youtubade trailers på Outlander (japp, kan inte riktigt släppa denna berättelse för tillfället och har faktiskt plockat upp boken igen, sen att en kollega har säckpipor på sin mobil-ringsignal gör inte riktigt min längtan efter Skottland mindre) och hamnade på en fan-video med klipp från serien där låten som spelas var helt oroligt vacker. Jag tyckte inte den kändes helt okänd för mig, men kan inte säga vart jag hört den. Kanske på radion när jag varit i Amerika.



Visade sig att gruppen som spelade den heter the Civil Wars och är en country/folkmusik duo från USA. När jag började lyssna på deras musik på spotify så insåg jag att en annan av deras låtar hade jag absolut hört, för den var intro till den kortlivade tv-serien Ravenswood som jag kikade på. Men framförallt upptäckte ju har fantastiska deras röster var tillsammans oh även för sig själva. Här har jag fått nya favoriter!



Men ska ni höra det ironiska?! Jag upptäckte alltså den här gruppen igår och om ni kikar på wikipedia sidan jag länkade till på deras gruppnamn så kan ni se vad som står längst ner, men jag skriver det också här...
  • on August 5, 2014, the duo posted a statement on their Facebook page stating they decided to permanently part ways

Så fantastiskt bra upptäckt av mig, samma dag som de bestämmer sig för att "call it quit"...


Det är tur att deras musik finns kvar att lyssna på! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...