fredag 29 augusti 2014

Det roliga och det mindre roliga med att jobba där jag gör!

En stor fördel med att arbeta på museum är att vi som jobbar på museum ofta tänker och tycker lika och oftast så har vi också samma eller liknande intressen, detta gör att fikarasterna oftast blir riktigt riktigt roliga och lärorika.

Idag på förmiddagsfikat kom diskussionen att röra dels muséets dåliga ekonomi (återkommer till det), men också politik. Politikdiskussionen fick mig faktiskt att helt avfärda att rösta på ett av de där partierna som varit med i räkningen, så nu står det mellan två, men inget av dem är klockrent heller. De här diskussionerna får mig i varje fall att förstå att de duktiga människorna, det är inte dem som sitter i kommun- och lanstingsstyrelserna, inte oftast i varje fall. En kollega som jobbat inom skolan sa det att "ett förstatligande av skolan är ingen dum idé, för på den nivån vet vi att de vet vad de pratar om, för de som är satta att sköta och bestämma saker rörande skolan i kommunerna är oftast så totalt okunniga i det pedagogiska att det är skrämmande att de får bestämma".

Tillbaka till muséet då - fick igår reda på att det inte kommer anställas någon vikarie för min föräldralediga kollega och att detta beror på landstingets och muséets dåliga ekonomi. Efter årskiftet får vi se, men tills dess ingen vikarie! Snark! Detta är i mina ögon en katastrof för Norrbottens kulturmiljöer eftersom jag varken har tid eller ork eller SKA ta hand om yttranden, rådgivning, antikvarisk medverkan osv, och av det faktum att det INTE finns många byggnadsantikvarier på kommunerna i detta län. Hjälp säger, och jag hjälp vad muséet kommer tappa i anseende.

Nej, jag ska inte tänka på det där, jag har mina uppgifter och alla mina kollegor är på min sida och säger det att jag inte ska ta på mig mer jobb än jag redan har. Jag har trots detta mejlat facket för att höra om de ev. har något annat argument vi kan köra med för att få dem att tänka om! Tänker inte låtsas att jag är glad över detta beslut, men jag kan inte heller lägga ner energi på den oron, då kommer jag gå under. Så tyvärr får min chef ta den här fighten. Jag orkar inte och hon vet det, hon har redan hört mina argument rörande stressymptom! 

Uppdatering (15;58): pratat med facket och det alternativ vi har är att hävda olägligheter ur arbetsmiljösynpunkt, men också ur den anledningen att museet inte kommer att kunna utföra sina åtagna uppdrag! Så hon tyckte jag skulle prata med kollegan N och se om vi kunde samla lite argument utifrån detta, och det har vi ju egentligen redan gjort! I övrigt är det arbetsgivarens beslut och det kan vi inte argumentera emot! 


# Nu är det i varje fall snart dags för mig att bege mig mot Luleå Airport - Kallax - och flyga ner till Stockholm och vännerna. Ska helt stänga av i helgen och bara njuta, försöka, trots att jag har usel självkänsla i dagsläget! Men festival, goda vänner, skratt och förhoppningsvis en hel del god mat tror jag kommer bli medicin nog för mig!

#Kommer även troligtvis att hinna hem till dansen på söndag, om flyget går i tid, för de har flyttat starttiden för kursen.





Den här låten har jag lagt upp förut, men då med en annan video. Det är en riktigt gråtlåt och jag älskar den, men som sagt, kan knappt lyssna på den utan att gråta, handlar om ensamma människor som möts - eller det tror jag i varje fall...för jag är riktigt dålig på att lyssna på texter men raden "you've been lonely to long" - den har satt sig som en klump i hjärtat på mig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...