lördag 6 december 2014

Lucka 6) "Jag älskade honom, men..."



Utmaningen Lucka 6: Skriv 250 ord som börjar med meningen "Jag älskade honom, men om han skulle överleva var jag tvungen att lämna honom."’
 

Jag älskade honom, men om han skulle överleva var jag tvungen att lämna honom. Insikten slog mig så hårt att jag tappande andan och snyftningen kom som en chock. Jag drog mig ur hans famn och reste mig från bädden vi låg på. Tvingade mig själv att ta djupa andetag, jobba bort krampen i bröstet och tillsist kunde jag stänga av, igen. Den mentala tröttheten var nästan värre än den fysiska, men den fysiska tröttheten gjorde det svårare att hålla demonerna borta. Men han hade i varje fall inte vaknat. Älskade Eli, du förstår väl varför…

Jag rättade till jackan och kjolen, hängde på mig min väska, såg till att korten fortfarande låg kvar, liksom kniven och pistolen. La en hand över hjärtat och tittade mot honom igen för att försäkra mig om att han inte vaknat. Hans ljusa hår var fienden, hans hjärta var vårt, men dubbelspelet han utövade gagnade varken oss eller honom just nu. Inte efter vad jag fått veta, inte efter att jag fått reda på vem jag var. Jag tror han anade, men tänkte inte fråga. Igår kväll hade vi smitit undan middagen, dragit oss upp mot det obevakade taket där vi hade kunnat älska utan att bli avslöjade. Vi hade inte sagt mycket, så mycket smärta han redan bar på, mardrömmarna som tog över hans sömn varje natt, nej, jag tänkte inte berätta det här också! Jag kunde inte. Han skulle förstå. Han fick lov att förstå. Att jag gjorde det för kampens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...