tisdag 14 april 2015

Fjällripan


Gillar Kiruna så himla mycket. Det slår mig alltid när jag kommer hit. Gillar hur staden ser ut, vart den ligger, men allra mest gillar jag utsikten mot fjällen. Vi har tyvärr inte sett så mycket av den än, för det har i princip konstant snöat sen vi kom igår, men en liten stund igår kvälls i stormvindarna, så kunde vi ana både solen och bergen.

I morse när vi vaknade och kikade ut så snöade det som sagt igen, men tack och lov så blåste det inte. Vände telefonen ner mot gamla stationsområdet och fick med två av våra dokumentationsprojekt från förra året - de rapporter som vi håller på att avsluta nu; järnvägshotellet (längst bak) och boställshuset (närmast). Fina byggnader va?

Idag var vi istället på väg till denna fantastiskt fina byggnad. En byggnad som också ska rivas (likt stationsområdet) på grund av stadsomvandlingen. Kiruna Stadshus.

Hur hela byggnaden är som ett konstverk.

Kan inte fatta att jag ska få vara med och dokumentera detta för framtiden.

Men denna satt fortfarande kvar på en pelare där inne. Sen i höstas är den inte längre ett byggnadsminne. Tyvärr.

Käkade lunch på Safari och tog sedan en liten promenad på stan. Passade bland annat på att gå in på Lindex och Kirunas bokhandel - mina två favoritbutiker i denna stad. Pulsade sedan tillbaka genom stan till hotellet.

Detta var böckerna som fick följa med hem. De hade halva reapriset så dessa tre kostade bara drygt 130 kr. Ett fynd.

Nu ska jag jobba en liten stund till, sedan ta en promenad med Sophie ner till stationsområdet för att säga hej. I morgon hade jag ju tänkt hänga där hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...