fredag 17 april 2015

Kiruna-Porjus-Jokkmokk-Luleå


Vi åkte tidigt från Kiruna igår (torsdag) morse. Min kollega Sophie skulle träffa designern Anna-Stina Svakko som driver företaget Astu design i Porjus, eftersom hon är med i en utställning som Sophie jobbat med som heter Inland. Så jag följde med. Den vägen mellan Kiruna och Luleå över Gällivare, Porjus och Jokkmokk är så trevlig. (Här finns förresten Reportaget om Anna-Stina från utställningen Inland som just nu finns att se i Umeå och Östersund nu, och som kommer till Luleå och Härnösand i juni.) Vi stannade där i nästan 3 timmar innan vi kände att det var dags att åka vidare. Hade så trevligt, pratade, kikade på hennes fantastiska kläder/dräkter och hörde henne berätta om hur hon försiktigt försöker utmana samiska klädtraditioner och funderingarna kring hur mycket en vågar göra det.


Det var när vi skulle åka vidare som Anna-Stina frågade oss om vi varit på Ájtte muséet, vilket vi inte hade, trots att vi hört om det mycket och var intresserade. Så Anna-Stina föreslog att vi väl kunde åka dit och käka lunch i varje fall, om vi nu inte hann titta på utställningarna någonting. Så vi åkte de 8 milen från Porjus till Jokkmokk och klev in på restaurangen där på Ájtte. När jag står i kön till kassan så vände jag min blick mot några personer som klivit in på restaurangen, får se en ljus kille som jag inser det är något väldigt bekant över. Tittar igen och vänder blicken mot vilka han hade med sig, en liten flicka och en mörk längre äldre man, som jag inser att jag också känner igen - hans far.

"C? C är det du?"
Han tittar förvånat på mig och nickar.
"Känner du igen mig?"
Han skakar på huvudet, kan inte placera mig.
"Jennie, från Hosjö, vi har gått i samma klass!"
Då trillar myntet ner och jag får en jättevarm kram. Även pappan dyker upp och kramar om mig. C är nog ännu mer chockad än mig över att träffa en gammal klasskompis i Jokkmokk när vi båda är uppvuxna nere i Dalarna. Men sanningen är ju den att skulle jag träffa en av mina gamla klassisar här uppe, så var det honom jag hade förväntat mig att se där. Jag visste att hans pappa var från Lappland, har listat ut i efterskott att han är same också. Men jag blir ändå så otroligt paff av att träffa folk jag är så bekant med på platser där jag inte förväntar mig det. Så vi fick lunchsällskap, hörde lite försiktigt om varandras liv, att han var gift och hade en dotter (som var den lilla flickan som var med på lunchen), hur de precis hämtat pappan från flyget i Luleå och att han bodde kvar i Falun. Vidare visade sig C vara gift med en arkeolog (som alla arkeologkollegorna på jobbet visste väl vem det var och tyckte det var jättehäftigt att jag gått i samma klass som hennes man) och han jobbade själv i skogen. Han berättade också hur han precis var på väg och skulle flytta ett timrat hus, trodde jag skulle gilla det - och det hade han ju rätt i. Lite försiktigt sa vi det att skulle jag hamna i Jokkmokk någon mer gång, så fick jag gärna höra av mig, och faktiskt skulle jag nog göra det då. C är verkligen en av dem som jag inte har några tråkiga minnen med. Vi var kanske inte kompisar heller egentligen, men i och med att han bodde granne med min dåvarande bästa vän, så blev han ändå en stor del av min barndom.
Nå utställningar på Ájtte han vi dock tyvärr inte besöka denna gång, men det ska vi definitivt se till att göra. C´s dotter berättade att de har ett rum där en kan låtsas att de åker helikopter - jag antar över fantastiska fjällandskap. =) 

Vi var nog hemma i Luleå igen strax före fyra på eftermiddagen. Jag lämnade av Sophie vid bussen och åkte själv till jobbet en stund där det bara var att lassa ur och sedan följa med resten av kollegorna ut på middag. Passade bra eftersom jag ändå inte hade något hemma. Men oj vad trött jag var, och fortfarande så chockad över mötet med C. =)

Idag är det fredag och helgen kommer att gå i dansen tecken. Foxkurs lördag och söndag och så dans till Finix på söndag kväll. Då får jag verkligen testa nya dansskorna.

Vad gör ni i helgen då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...