söndag 17 maj 2015

Inför Eurovision Song contest - minns tillbaka lite

Ja, det är ju ingen hemlighet att jag gillar Melodifestivalen, men framförallt så älskar jag spektaklet som heter Eurovision Song Contest. Jag tycker folk är lite fjantiga som ödslar tid på att hata evenemanget med ursäkten att "det är dålig musik" eller vad det nu kan vara, för ni kommer liksom inte övertyga oss som gillar spektaklet ändå. Så låt oss gilla detta, låt oss vältra oss i denna dakadens! 

I min värld så kan musiken i ESC delas in några olika kategorier. Låtar som är riktigt dåliga, låtar som är Eurovision bra (vilket absolut kan räcka för att få en röst av mig) och så låtar som är bra på RIKTIGT. Fast i år har det varit svårt att hitta hjärtefavoriter ännu - både i Svenska melfest och inte ESC nu. Det lutar åt att Norge får min röst, annars vet jag inte. Antar att det får avgöras på scenen. Vad tycker ni?

Som vanligt den här tiden så brukar jag lista lite favoriter genom åren här på bloggen, och jag tänkte göra så även nu. Flera kommer ni som följt mig ett tag att känna igen, för de har hängt med ett tag, andra kanske är nya pärlor jag upptäckt under året. Men det de har gemensamt, det är att det är låtar som är bra på riktigt, kanske inte alltid jag är på humör för dem, men när de är bra, då är de riktigt bra.


Den här första videon är den jag brukar säga är min absoluta favorit. Superproffsiga Roger Cicero som är superkändis i Tyskland kör ett swing/storbandsnummer. Jag har älskat den sen första gången jag hörde den för den är såååå snygg och han är så otroligt bra. Men låten kom typ jättelångt ner i tävlingen, men hade juryn bara fått rösta, så hade den typ kommit trea.

En annan låt som är sådan där riktigt klassiker är denna Serbiska pärla från 2004...

Finns en till Balkanlåt som också är så grymt bra...svag för dessa och vet mååååånga andra som är det också.


Ett tag var Danmark mitt absolut favoritland i Norden, för tyckte aldrig de gjorde mig besviken med sina bidrag, men nu de senaste åren så har de inte levt upp till det. Istället har Island tagit över den posten och det var framförallt denne blonde viking som vann över mig.

Jag gillade även låten från förra året jättemycket, tyckte de var jättesöta, men syrran avskydde den och skällde på mig för att jag röstade på dem. Men jag gillar den fortfarande. Blev lite kär i han sångaren...mmm...skägg.

Alla de här fyra låtarna har jag på en spellista på Spotify, så jag kan spela dem om och om igen om jag skulle vilja. Men en låt som jag aldrig lyckats hitta är ett bidrag av Albanien. Det är då det är tur att det finns You Tube. =)

Helmysko  uppträdande, men låten är riktigt riktigt bra.

Vad har ni för favoriter?

2 kommentarer:

  1. Stad i ljus - Tommy Körberg, Sverige
    Bistro Voda - Regina, Bosnien och Herzegovina
    My Star - Brainstorm, Lettland
    Love in rewind - Reno Merlin, Bosnien och Herzegovina

    SvaraRadera

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...