onsdag 20 maj 2015

Rundvandring i Pajala del 1

Har spatserat runt Pajala hela förmiddagen och fram till nu. Riktgt roligt om än lite kallt, men har varit officiell och burit min Norrbottens museum jacka!
Pajala är ett litet samhälle, så bilderna som följer nu stämmer inte alls överens med hela upplevelsen, plus att jag är arkitektur/byggnadsnörd - så jag har ju tagit kort på det finaste eller intressantaste! 

Snygg balkong.

Laestadius pörtet - där den berömde predikanten Lars Levi Laestadius huserade under sin tid i Pajala. Är byggnadsminne.
Prästgården var fin den också.

Mittemot på andra sidan vägen låg denna fantastiska funkisvilla - har svårt att fatta att denna finns i Pajala. Men taket var trasigt, liksom skorstenen - så hoppas de fixar det snart, och på rätt sätt.
Kyrkan var fin å, hade fantastiska fönster.

Promenerade upp på bron över torneälv som gungade (spooky).

Utsikten var dock riktigt fin, trots gråvädret!

Är fascinerad av broars konstruktion. Borde kanske ha blivit byggnadsingenjör också, förutom geolog, och arkeolog, och författare, och fotograf, och konditor... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...