onsdag 20 maj 2015

Rundvandring i Pajala del 2

Efter lunch begav jag mig åt andra håller på ni promenad och hittade en bunt pärlor.
Trappräcke.

Trappräcken och dörrar.

Dörr med sidofönster.



Balkonger och fasaddetaljer.

Gick förbi gamla skolan som jag fått lära mig ryssarna släppte en bomb på 1940, men den exploderade inte. Faktum är att Pajala "av misstag" blev attackerade med 48 sprängbomber och 100-talet brandbomber då. Lyckligtvis dog ingen, men några hus brann ner.
Vissa hus är väl omhändertagna, andra såg ut så här...
Och så här...
Fantastiskt dörrparti.
Baksidan av samma hus.
Mikkos ängar är ett orört område centralt i Pajala, men också tillsynes övergivet. 
Himlars fint uppe på sin höjd. Hoppas någon vill ta sig an detta. 
Fick lite Hälsingegårdsvarning på denna Tornedalsgårs uppe på höjden! 
Ängsmarkerna ner mot Torneälv. 

Ska ut och åka lite bil med en av kommuntjänstemännen om ett par timmar, så får vi kika på vad vi ska prata om i morgon. Känns himlars skönt att få hjälp med upplägget, för han kan Pajala och vet hur denna kommun fungerar och vad de vill. Så heja det. Blir nog bra detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...